sy klippa måla klistra designa fotografera nåla teckna sy klippa måla klistra designa fotografera nåla teckna

lördag 29 januari 2011

Påslakanset till spjälsäng

Har sytt ett påslakanset till spjälsängen som vår bebis ska få när han kommer. Jag har läst att det är bra att sy sängkläder till bebisar av gamla sängkläder, eftersom tyget då redan är så mjukt. Här har jag använt mig av ett grön/vit/brun randigt påslakan (inköpt på Hemtex för längesedan) och ett enfärgat grönt lakan (inköpt från Ellos) och hittat på ett eget mönster att sy efter. Billigt att återanvända tyget, däremot tidskrävande mot att köpa nya sängkläder. :P Jag har följt måtten på täcket och kudden vi köpt på IKEA.

Täcket är randigt på framsidan med en grön kant upptill, den gröna kanten är baksidans tyg som fortsätter dit. Kudden är randig på framsidan med gröna "vingar" på varje kortsida och grön baksida. Jag har varit väldigt noggrann med att det inte ska bli några kanter som kan fransa upp sig, särskilt i "hålen" där man stoppar in själva täcket och kudden. Jag låter bilderna beskriva själva. =)









Kudde och täcke.









Täckets framsida har en grön kant upptill som sitter ihop med baksidan.








Täckets nederkant, där man trär in täcket sedan.









Kuddens framsida, kudden har "vingar" på sidorna.








Kuddens baksida, där man trär in kudden sedan.











Färgen på bilderna blev lite missvisande och olika på de olika bilderna. Jag får ta någon bild sedan också, när vi bäddat i spjälsängen. =)

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar